Maart 2012

Het is een lange winter gebleken als ik kijk naar de zoektocht van het Nederlandse ICT Channel. De comfortabele warmte welke veel partijen zich de afgelopen 15 jaar hebben toegeëigend wordt sterk verkoeld door een nieuwe speler genaamd Cloud Computing. Nu ben ik geen weerdeskundige maar zie wel dat het wolkendek snel dikker wordt over bepaalde delen van ons ICT land.

Het is geen hype gebleken maar de volgende fase van ICT. De vraag is alleen hoe en waar de bestaande, traditionele reseller of business partner past binnen het “as a Service” spel. En de antwoorden op deze vraag is voor iedere partij weer anders. Uiteindelijk heeft iedere channel partner zijn unieke vorm gevonden waardoor zij in business hebben kunnen zijn. Maar als het leveren van capaciteit en functionaliteit op projectbasis in sneltreinvaart ingehaald wordt door het afnemen op basis van gebruik, wanneer en waar je maar wilt, dan wordt het spelletje heel anders.

De ondernemer wordt aan vele kanten het vuur aan de schenen gelegd. De economie heeft de afgelopen jaren veel winstreserves doen krimpen waardoor sommige ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Opdrachten zijn moeilijker binnen te halen door toegenomen concurrentie. Het concurrentiespel draait de ouderwetse marge-kraan ook nog eens flink dicht en dan verandert het spel ook nog eens. In de projecten-business weet men redelijk goed waar men aan toe is qua inkomsten en marge. Dit model is dan ook goed ingekapseld bij veel ICT bedrijven.

Maar Cloud Computing valt onder diensten en is dus anders. De periodieke inkomsten worden nu over een periode uitgestreken waardoor het complete financieringsmodel van de reseller kantelt.

Eindgebruikers zijn nog wat huiverig en veelal onwetend maar worden ook geconfronteerd met de mogelijkheden die Cloud biedt. Men gaat een relatie aan voor langere tijd (zo is de bedoeling ook al zou een Cloud dienst per maand opzegbaar moeten zijn) en heeft te maken met “nieuwe” regels. De klant ziet de voordelen maar is nog wel voorzichtig. Dit merkt diezelfde reseller natuurlijk ook. Het is een dubbel zo moeilijk spel geworden.

De verandering wordt gezien en door (steeds meer) bedrijven omarmt. Maar de vragen over hoe, met wie en wie-ben-ik-straks rennen rondjes door de bovenste directiekamer. Mijn conclusie is dat er zeer zeker iets moet gebeuren en als je er nu niet mee bezig bent en keuzes maakt sta je over een jaar langs de zijlijn. Dus er moeten keuzes gemaakt worden.

Zit u er lekker warm bij volgende winter of blijft het kieren?