Simon Sinek says:”start with the why to understand the true belief of people that buy from you”.

Toen ik bezig was met de ontwikkeling van het beoordelingsmodel van continuïteit van service providers ben ik steeds weer gewezen op de vraag of ik wel echt begreep wat de klant wilde. Omdat we in een Blue Ocean Marketing strategie zaten werd de antwoord op deze vraag steeds interessanter. En het zorgde ervoor dat ik mijn overtuigingen ging uitdagen, mijn vooroordelen overboord moest zetten en moest leren om te vragen en luisteren op een manier die ik niet eerder kende.

Maar ik zag dat het nodig was. Ik wilde namelijk behoren tot die vent die slechts begrip had van een proces (leveren van een dienst of product). Ik wilde meer bereiken, voldoening halen uit het echt helpen van mensen zodat zij gerust verder kunnen.

Toen werd ik gewezen op het concept van Simon Sinek. En na het lezen van zijn boek gingen er steeds meer stukjes op hun plaats vallen. Eindelijk had ik een eenvoudige en effectieve methoe om andersom te denken. En dat helpt. Zo adviseer ik anders, benader ik anders en probeer ik steeds meer te inspireren binnen de belevingswereld van mijn gesprekspartner.

Het principe van de Golden Circle is simpel maar niet altijd even gemakkelijk te begrijpen en voor sommigen onbegrijpbaar.

  • Het merendeel van de maatschappij denkt en praat over wat zij leveren. Wij hebben de beste auto voor het gezin.
  • Een kleiner gedeelte is in staat te communiceren vanuit hoe zij dat doen. Wij zijn onderscheidend tov de rest omdat…
  • Een paar (gelukkig steeds meer) van de ondernemingen werken vanuit hun passie, waarom zij doen wat zij doen. Wij innoveren om het leven gemakkelijker te maken.

En de grap is dat de mens steeds meer behoefte heeft aan die bedrijven die producten en diensten ontwikkelen die gericht zijn op zij als mens. En niet op hoe fantastisch dat product dan wel is.

Vergeet nooit: zorg ervoor dat je bevestiging hebt uit de markt dat jouw idee, product of dienst gewild is. Pas wanneer je dat weet zal het risico van verlies na veel investering aanzienlijk afnemen.

Klik hier om een korte uitleg van The Why te zien op YouTube.